Începînd din ianuarie 2006 cetăţenii străini pot cumpăra imobile în Ungaria. Formalităţile pentru cumpărarea unui imobil pe teritoriul Ungariei sînt următoarele:
cumpărătorul depune într-un cont temporar un avans de 10% printr-un birou de avocatură şi deschide un cont la o bancă locală unde va putea transfera din contul său din străinătate suma rămasă.
avocatul întocmeşte contractul de vînzare-cumpărare (în limba maghiară, iar dacă cumpărătorul nu este vorbitor de limba maghiară atunci este necesar un traducător care va traduce actul şi va fi înscris în cadrul contractului) care este semnat de ambele părţi.
cumpărătorul transferă restul sumei de cumpărare împreună cu impozitele şi taxele aferente.
avocatul obţine autorizaţiile necesare şi înregistrează tranzacţia în cartea funciară (operaţiune care durează în jur de 4-6 săptămîni).
După înregistrarea tranzacţiei vînzătorul primeşte banii, iar cumpărătorul documentele ce-i atestă proprietatea şi acces la ea (cheile de la casă, atunci cînd e cazul).
De asemenea, se poate plăti cu bani gheaţă, în acest caz se elimină două dintre etapele de mai sus iar banii se achită la avocat.
Pentru obţinerea dreptului de proprietate de către cetăţeni străini este nevoie de autorizaţia de la Oficiul administrativ, de regulă este acordată fără nici o problemă în cazul în care acest lucru nu este interzis prin lege, de exemplu în cazul terenurilor agricole. Conducătorul oficiului administrativ teritorial competent poate autoriza cumpărarea unui imobil de către persoane fizice sau juridice străine dacă imobilul respectiv nu este teren agricol, nu se găseşte într-o zonă naturală protejată şi dacă nu se aduce atingere intereselor autorităţilor locale sau interesului public. În cazul unor imobile monumente istorice sau al unor imobile care se găsesc în zone naturale protejate, pentru autorizarea cumpărării imobilelor va fi consultată şi autoritatea competentă cu protejarea clădirilor respective.
Vînzătorul suportă cheltuielile de predare şi cele legate de ţinerea evidenţei imobiliare (de exemplu plata împrumutului ipotecar, etc.). În unele cazuri stabilite de lege vînzătorul va plăti şi impozit (vînzarea unui imobil în termen de 15 ani de la dobîndire sau vînzarea unui imobil de locuit fără cumpărarea altuia).
Cheltuieli auxiliare pentru cumpărător, conform Codului Civil şi cutumei:
Onorariul avocatului (de obicei între 0,5% şi 1,5% din valoarea contractului, dar există şi un onorariu minim)
Înregistrarea funciară
Impozit/taxă pe transfer de avere imobiliară:
în cazul terenului de construcţii (cu construire în termen de 4 ani): 0 %. Dacă acest lucru nu se întîmplă, impozitul va fi de 10% din valoarea terenului.
în cazul caselor familiale şi apartamentelor cu valoare de pînă la 4 milioane forinţi: 2 %
pentru valoarea ce depăşeşte 4 milioane forinţi: 6%
pentru orice altă achiziţie (casă de vacanţă, hotel, magazin, garaj): 10 %
pînă la suma de 15 milioane de forinţi există scutirea de taxă în cazul achiziţiei unui imobil nou direct de la constructor
Impozite locale: În Ungaria impozitele locale pe teren sînt stabilite de comune şi diferă de la o localitate la alta. Nu se plătesc impozite pentru clădiri, cu excepţia caselor de odihnă unde impozitul este de 10% din valoarea imobilului.
Articol preluat de aici: http://www.imobiliareungaria.ro/blog/2009/10/01/achizitia-de-imobile-si-terenuri-in-ungaria/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu