sâmbătă, 28 aprilie 2012
Discovery: Cum sînt realizate termostatele auto
Termostatele au rolul de a regulariza temperatura, ele se deschid doar la anumită temperatură minimă şi se închid atunci cînd temperatura scade sub această valoare.
Daca ati ajuns aici inseamna ca vrei un compresor pentru climatizare masina care sa va puna la punct aerul conditionat. Nu va ofer asa ceva, n-am la vinzare nici un compresor clima, dar am un avertisment: NU CUMPARATI PRODUSE DE LA http://www.compressor-express.ro si nici de la Glomark International Trade and Services Deposit Company (firma care este in spatele retelei de website-uri compressor-express). Am avut o experienta foarte proasta cu ei, sa nu aveti incredere in ei, sint de evitat.
Discovery Science: cum sînt realizate Audi TDI
Unul dintre elementele care au făcut motoarele Diesel (şi apoi cele Turbo Diesel) este faptul că au un consum mai bun (adică mai mic) decît cel al motoarelor Otto (care folosesc benzina ca şi carburant).
Daca ati ajuns aici inseamna ca vrei un compresor pentru climatizare masina care sa va puna la punct aerul conditionat. Nu va ofer asa ceva, n-am la vinzare nici un compresor clima, dar am un avertisment: NU CUMPARATI PRODUSE DE LA http://www.compressor-express.ro si nici de la Glomark International Trade and Services Deposit Company (firma care este in spatele retelei de website-uri compressor-express). Am avut o experienta foarte proasta cu ei, sa nu aveti incredere in ei, sint de evitat.
Discovery Science: cum sînt realizate motoarele autovehiculelor
Daca ati ajuns aici inseamna ca vrei un compresor pentru climatizare masina care sa va puna la punct aerul conditionat. Nu va ofer asa ceva, n-am la vinzare nici un compresor clima, dar am un avertisment: NU CUMPARATI PRODUSE DE LA http://www.compressor-express.ro si nici de la Glomark International Trade and Services Deposit Company (firma care este in spatele retelei de website-uri compressor-express). Am avut o experienta foarte proasta cu ei, sa nu aveti incredere in ei, sint de evitat.
Cum funcţionează pompa de aer condiţionat
Daca ati ajuns aici inseamna ca vrei un compresor pentru climatizare masina care sa va puna la punct aerul conditionat. Nu va ofer asa ceva, n-am la vinzare nici un compresor clima, dar am un avertisment: NU CUMPARATI PRODUSE DE LA http://www.compressor-express.ro si nici de la Glomark International Trade and Services Deposit Company (firma care este in spatele retelei de website-uri compressor-express). Am avut o experienta foarte proasta cu ei, sa nu aveti incredere in ei, sint de evitat.
Cum este realizat compresorul pentru aer condiţionat - principii tehnice
Daca ati ajuns aici inseamna ca vrei un compresor pentru climatizare masina care sa va puna la punct aerul conditionat. Nu va ofer asa ceva, n-am la vinzare nici un compresor clima, dar am un avertisment: NU CUMPARATI PRODUSE DE LA http://www.compressor-express.ro si nici de la Glomark International Trade and Services Deposit Company (firma care este in spatele retelei de website-uri compressor-express). Am avut o experienta foarte proasta cu ei, sa nu aveti incredere in ei, sint de evitat.
Schimbarea ambreiajului la compresor de aer condiţionat
Înregistarea alăturată prezintă procedura generală de demontare şi reinstalare a ambreiajului pe compresor.
Daca ati ajuns aici inseamna ca vrei un compresor pentru climatizare masina care sa va puna la punct aerul conditionat. Nu va ofer asa ceva, n-am la vinzare nici un compresor clima, dar am un avertisment: NU CUMPARATI PRODUSE DE LA http://www.compressor-express.ro si nici de la Glomark International Trade and Services Deposit Company (firma care este in spatele retelei de website-uri compressor-express). Am avut o experienta foarte proasta cu ei, sa nu aveti incredere in ei, sint de evitat.
Cum să testezi temperatura din sistemul de aer condiţionat auto
Etapele sînt următoarele
- se pune maşina într-un loc unde este cald. Atunci cînd este vară, cald şi mult soare (o zi senină) se poate lăsa afară să se încălzească
- se deschid toate uşile şi ferestrele
- se porneşte motorul şi se lasă să ajungă la condiţiile normale de funcţionare (temperatură, consum, etc) stînd pe loc
- se porneşte sistemul de aer condiţionat cu temperatura configurată la valorea minimă şi ventilatorul la maxim.
Este un test de 5 minute. Pentru restul detaliilor, adică ce anume trebuie măsurat şi cum, urmăriţi filmuleţul alăturat (este în limba engleză).
Daca ati ajuns aici inseamna ca vrei un compresor pentru climatizare masina care sa va puna la punct aerul conditionat. Nu va ofer asa ceva, n-am la vinzare nici un compresor clima, dar am un avertisment: NU CUMPARATI PRODUSE DE LA http://www.compressor-express.ro si nici de la Glomark International Trade and Services Deposit Company (firma care este in spatele retelei de website-uri compressor-express). Am avut o experienta foarte proasta cu ei, sa nu aveti incredere in ei, sint de evitat.
vineri, 27 aprilie 2012
Problema rulmentului uzat la fulia compresorului climatizare auto
Partea bună este că nu e nevoie să schimbaţi tot compresorul, el se poate recondiţiona: fie se schimbă toată fulia, fie se schimbă doar compresorul din aceasta - în funcţie de problemele apărute.
Ţinînd cont că dimensiunile rulmentului diferă în funcţie de tipul compresorului, iar acesta depinde de climatizarea instalată pe maşină, cea mai bună soluţie este să apelaţi la un mecanic autorizat care să vă spună care este cea mai bună metodă de rezolvare a problemei. Unii sînt în măsură să vă ajutăm la fel de uşor, dar va fi nevoie să le trimiteţi compresorul, iar rezolvarea problemei ar putea să dureze un pic mai mult.
Daca ati ajuns aici inseamna ca vrei un compresor pentru climatizare masina care sa va puna la punct aerul conditionat. Nu va ofer asa ceva, n-am la vinzare nici un compresor clima, dar am un avertisment: NU CUMPARATI PRODUSE DE LA http://www.compressor-express.ro si nici de la Glomark International Trade and Services Deposit Company (firma care este in spatele retelei de website-uri compressor-express). Am avut o experienta foarte proasta cu ei, sa nu aveti incredere in ei, sint de evitat.
Curăţare instalaţie de climatizare pentru Skoda
Dacă este un spray aerator acesta trebuie poziţionat lîngă pedala de acceleraţie, se închid geamurile şi uşile, apoi se porneşte climatizarea pe recirculare (ca să nu schimbe aer cu exteriorul), temperatura la minim şi ventilatorul la maxim. Se lasă motorul pornit cam 15-20 minute.
Dacă este un spray spumă (cel mai indicat) trebuie scos filtrul de polen şi cu furtunul ataşat sprayului (este în dotare, vine cu el) şi se spumează toate orificiile tubulaturii de la ventilaţie. Se lasă să acţioneze 15-20 minute (fără să porniţi motorul), apoi se porneşte climatizarea pe recirculare (ca să nu schimbe aer cu exteriorul), temperatura şi ventilatorul la maxim. Se lasă motorul pornit cam 15-20 minute.
Indicaţii precise se găsesc de obicei pe ambalajul sprayului pe care alegi să-l foloseşti.
Daca ati ajuns aici inseamna ca vrei un compresor pentru climatizare masina care sa va puna la punct aerul conditionat. Nu va ofer asa ceva, n-am la vinzare nici un compresor clima, dar am un avertisment: NU CUMPARATI PRODUSE DE LA http://www.compressor-express.ro si nici de la Glomark International Trade and Services Deposit Company (firma care este in spatele retelei de website-uri compressor-express). Am avut o experienta foarte proasta cu ei, sa nu aveti incredere in ei, sint de evitat.
Metode de climatizare auto care ar reduce cu 40% consumul de carburant
Se spune că unii au criticat situaţia şi pe cei consideraţi vinovaţi şi s-a căutat o soluţie la problemă, una care să-i mulţumească pe atît consumatori cît şi pe ecologişti.
Climatizare cu dioxid de carbon (CO2)
Solutia ideala - oricat ar parea de absurd la prima vedere - este realizarea unor sisteme de climatizare pe baza de dioxid de carbon. Desi auzim mai tot timpul ca emisiile poluante de dioxid de carbon sunt raspunzatoare pentru formarea efectului de sera, Jürgen Resch, managerul organizatiei ecologiste germane Deutsche Umwelthilfe explica de ce exista si CO2 benefic pentru atmosfera.
"Dioxidul de carbon e o substanta naturala, care se gaseste in atmosfera sau e produsa prin diferite procese, cum o gasim de exemplu in sticlele de cola sau de bere. Aparatele de aer conditionat pot functiona pe baza de dioxid de carbon. La diferite presiuni, acesta isi schimba temperatura. In calitate de gaz rece este absolut sigur si nedaunator. Dioxidul de carbon e folosit deja de mult ca mijloc de racire, in supermarketuri, de exemplu", spune Resch.
Sofatul ar costa mai putin
Bildunterschrift: Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift:
Sistemele actuale de climatizare functioneaza pe baza de substante chimice, cea mai frecvent utilizata fiind tetrafluoretanul, care, spun specialistii, e de peste 1400 de ori mai nociva pentru mediu decat dioxidul de carbon, in ceea ce priveste efectul de sera.
In 2006, conform Agentiei Federale pentru Mediu (Umweltbundesamt), au fost emise in atmosfera 2 300 tone de tetrafluoretan, ceea ce echivaleaza cu potentialul nociv a trei milioane de tone de dioxid de carbon.
Dioxidul de carbon, folosit ca mijloc de racire pentru aparatele de aer conditionat, ar reduce in plus si costurile aferente combustibililor. O masina cu un astfel de sistem nou de climatizare ar consuma cu 30-40% mai putin, arata studiile Organizatiei Interguvernamentale pentru Schimbari Climatice (IPCC).
Daca ati ajuns aici inseamna ca vrei un compresor pentru climatizare masina care sa va puna la punct aerul conditionat. Nu va ofer asa ceva, n-am la vinzare nici un compresor clima, dar am un avertisment: NU CUMPARATI PRODUSE DE LA http://www.compressor-express.ro si nici de la Glomark International Trade and Services Deposit Company (firma care este in spatele retelei de website-uri compressor-express). Am avut o experienta foarte proasta cu ei, sa nu aveti incredere in ei, sint de evitat.
Instrumente şi consumabile pentru atelierele auto în vederea reparării sistemului de aer condiţionat
Mini lampa cu ultraviolete MC53512
Mini-lampa cu ultraviolete are un spot luminos; bagheta flexibila pentru acces in locuri inguste; dispozitiv de prindere rugos ergonomic; ochelari protectie.
Set universal oringuri
TLRK Set universal O-ringuri (18 dimensiuni x 10bucati)
Trusa universala chei ventile auto
Trusa universala chei ventile auto
Trusa detectie scapari refrigeranti cu ultraviolete MC53500
Ea contine:
- lampa cu ultraviolete 12V/50W; fise conectare la bateria masinii pentru lampa
- dozator-injector manual cu piston pentru solutie fluorescenta, capacitate 60 ml
- cupla rapida cu bile pentru sisteme AC/R134a; adaptor pentru sisteme AC/R12
- doza 60 ml cu solutie fluorescenta; lichid pentru curatat solutie fluorescenta
- INCLUDE: ochelari protectie; servieta din plastic pentru transport
Detector electronic de scapari MC55100
Detecteaza orice tip de refrigeranti HFC-HCFC-CFC; 3 nivele de senzitivitate (5 nivele de detectie); indicator luminos cu LED-uri pentru nivelul scaparilor de freon; detecteaza scurgeri de minim 3 g pe an; servieta din plastic pentru transport.
Daca ati ajuns aici inseamna ca vrei un compresor pentru climatizare masina care sa va puna la punct aerul conditionat. Nu va ofer asa ceva, n-am la vinzare nici un compresor clima, dar am un avertisment: NU CUMPARATI PRODUSE DE LA http://www.compressor-express.ro si nici de la Glomark International Trade and Services Deposit Company (firma care este in spatele retelei de website-uri compressor-express). Am avut o experienta foarte proasta cu ei, sa nu aveti incredere in ei, sint de evitat.
A Perfect Match. BMW Classic.
Conform datelor istorice, modelul BMW 1600 şi-a făcut debutul la Geneva auto show în 1966 şi a fost comercializată pînă în 1975. Ea a apărut la îndemnul unui importator BMW din SUA care i-a convins pe reprezentaţii BMW că o versiune cu două uşi a modelului 1500 se va vinde mult mai bine. Puterea noului model era transmisă roşilor din spate cu un motor M10 de 96 CP şi un cuplu de 123 Nm.
Filmul a fost premiat la sfîrşitul anului 2010 la Cannes cu premiul Corporate Media & TV Awards.
Daca ati ajuns aici inseamna ca vrei un compresor pentru climatizare masina care sa va puna la punct aerul conditionat. Nu va ofer asa ceva, n-am la vinzare nici un compresor clima, dar am un avertisment: NU CUMPARATI PRODUSE DE LA http://www.compressor-express.ro si nici de la Glomark International Trade and Services Deposit Company (firma care este in spatele retelei de website-uri compressor-express). Am avut o experienta foarte proasta cu ei, sa nu aveti incredere in ei, sint de evitat.
La exterior, maşină retro (de epocă). În interior, aer condiţionat
Primesc accesorii la nivelul anului 2011 - aer conditionat, geamuri si decapotari electrice.
La exterior masina e neschimbata, ca acum o jumatate de secol, in timp ce la interior multe piese sunt de ultima generatie. Autoturismul se comporta bine pe sosele, iar proprietarul stie ca nu va trece neobservat in trafic.
http://www.stirileprotv.ro/lbin/video_embed.php?media_id=60509396§ion=20307&video_section_id=
Daca ati ajuns aici inseamna ca vrei un compresor pentru climatizare masina care sa va puna la punct aerul conditionat. Nu va ofer asa ceva, n-am la vinzare nici un compresor clima, dar am un avertisment: NU CUMPARATI PRODUSE DE LA http://www.compressor-express.ro si nici de la Glomark International Trade and Services Deposit Company (firma care este in spatele retelei de website-uri compressor-express). Am avut o experienta foarte proasta cu ei, sa nu aveti incredere in ei, sint de evitat.
Consumul de carburant la folosirea aerului condiţionat la maşină şi la deschiderea geamurilor
http://www.feminis.ro/movieplayer.swf
Daca ati ajuns aici inseamna ca vrei un compresor pentru climatizare masina care sa va puna la punct aerul conditionat. Nu va ofer asa ceva, n-am la vinzare nici un compresor clima, dar am un avertisment: NU CUMPARATI PRODUSE DE LA http://www.compressor-express.ro si nici de la Glomark International Trade and Services Deposit Company (firma care este in spatele retelei de website-uri compressor-express). Am avut o experienta foarte proasta cu ei, sa nu aveti incredere in ei, sint de evitat.
Recomandări pentru folosirea climatizării la autovehicule
Am cîteva recomandări pentru folosirea climatizării ca să prelungiţi folosirea în condiţii optime, întîrziind astfel apariţia uzurilor:
- Folosiţi climatizarea chiar şi în timpul iernii (de exemplu la dezaburirea parbrizului - este mult mai eficient decît sistemul de ventilaţie normal). Asta poate elimina nevoia de completare cu freon: compresorul de aer condiţionat foloseşte o garnitură pentru a reţine agentul de răcire, iar aceasta are nevoie de o peliculă de ulei. Uleiul se usucă dacă sistemul de aer condiţionat nu este folosit pe timpul iernii, astfel apar scurgeri care vor fi observate la următoarea folosire (în sezonul estival).
Recomandări pentru folosirea climatizării fără a pune în pericol sănătatea celor din autovehicul
- Atunci cînd în maşină aveţi copii mici aerul condiţionat trebuie folosit corect şi cu măsură. Medicii pediatri susţin că temperatura ideală pentru bebeluşi este cuprinsă între 24-25°C, iar aerul condiţionat nu trebuie să bată direct spre ei.
- Trebuie să ştiţi că componentele de plastic ale sistemului de ventilaţie din maşină elimină o subtanţă cancerigenă denumită benzen. Înainte de a porni climatizarea (mai ales dacă este prima oară după o pauză mai lungă) este bine să deschideţi geamurile şi să aerisiţi autovehiculul pentru a nu inhala această substanţă. În anumite cazuri, atunci cînd este vorba de femei gravide, benzenul poate provoca avort sau malformaţii la naştere.
- În mod normal umiditatea din habitaclu trebuie să fie undeva între 60 şi 70%, iar temperatura între 21 şi 25 grade Celsius. Atunci cînd umiditatea este prea scăzută şi temperatura prea mare se pierde umiditatea din interiorul nasului (care în mod normal este acoperit de un strat de mucus care îl protejează de infecţii), cavitatea nazală se usucă iar bacteriile se depun acolo şi încep să se reproducă.
- Atunci cînd folosiţi în mod îndelungat acelaşi aer în habitaclul maşinii (prin recirculaţie într-un sistem închis - nu se mai fac schimburi de aer cu exteriorul) sistemul de climatizare nu mai elimină bacteriile ci le menţine înăuntru. În timp asta duce la apariţia bolilor precum conjunctivita, rinita şi faringita.
Daca ati ajuns aici inseamna ca vrei un compresor pentru climatizare masina care sa va puna la punct aerul conditionat. Nu va ofer asa ceva, n-am la vinzare nici un compresor clima, dar am un avertisment: NU CUMPARATI PRODUSE DE LA http://www.compressor-express.ro si nici de la Glomark International Trade and Services Deposit Company (firma care este in spatele retelei de website-uri compressor-express). Am avut o experienta foarte proasta cu ei, sa nu aveti incredere in ei, sint de evitat.
duminică, 22 aprilie 2012
Cum scăpăm de mirosurile din interiorul sistemului de climatizare auto?
La fiecare 20.000 de km parcursi, sau o data la cel mult 12 luni, filtrul de aer şi de polen al compartimentului pasagerilor trebuie înlocuit. Uscătorul se schimbî la fiecare patru ani sau după 70.000 de km parcursi. Specialiştii recomandă schimbarea uleiului din compresorul de climatizare la 100.000 de km.
O altă verificare esenţială are în vedere habitaclul (compartimentul pasagerilor): acesta trebuie să fie supus periodic unui tratament de igienizare.
Daca ati ajuns aici inseamna ca vrei un compresor pentru climatizare masina care sa va puna la punct aerul conditionat. Nu va ofer asa ceva, n-am la vinzare nici un compresor clima, dar am un avertisment: NU CUMPARATI PRODUSE DE LA http://www.compressor-express.ro si nici de la Glomark International Trade and Services Deposit Company (firma care este in spatele retelei de website-uri compressor-express). Am avut o experienta foarte proasta cu ei, sa nu aveti incredere in ei, sint de evitat.
Cum ne dăm seama că sistemul de aer condiţionat nu funcţionează?
- Sistemul de climatizare al autovehiculului este zgomotos. Sunetul intens ar putea fi produs de cureaua compresorului care nu mai este la locul ei sau a suferit defecţiuni.
- Aerul nu se răceşte rapid. Motivul este o posibilă scurgere de gaz. Atunci cînd nu este suficient gaz în instalaţie aerul din autovehicul nu poate fi răcit. În astfel de situaţii experţii mecanici recomandă o verificare imediată într-un centru autorizat pentru că freonul poate fi toxic pentru pasageri.
- Dezaburirea este lentă. Soluţia? Cel mai adesea cauza este filtrul de aer şi cel de polen al compartimentului pasagerilor care trebuie schimbat. Apelaţi la un service autorizat pentru acest lucru.
- Aerul rece nu este distribuit corespunzător în habitaclu. De vină poate fi oscilatorul care propagă aerul - este necesară o verificare amănunţită la un service auto.
Daca ati ajuns aici inseamna ca vrei un compresor pentru climatizare masina care sa va puna la punct aerul conditionat. Nu va ofer asa ceva, n-am la vinzare nici un compresor clima, dar am un avertisment: NU CUMPARATI PRODUSE DE LA http://www.compressor-express.ro si nici de la Glomark International Trade and Services Deposit Company (firma care este in spatele retelei de website-uri compressor-express). Am avut o experienta foarte proasta cu ei, sa nu aveti incredere in ei, sint de evitat.
Etapele unei încărcări cu freon a sistemului de aer condiţionat într-un service autorizat
- extragerea freonului din instalaţie prin intermediul unui echipament special şi reciclarea acestuia;
- îndepărtarea umidităţii din sistemul de aer condiţionat şi a impurităţilor depuse care se regăsesc în ulei;
- uleiul recuperat este colectat într-un recipient special;
- după vidarea instalaţiei pentru a îndepărta umiditatea din sistem se efectuează reumplerea instalaţiei cu cantitatea necesară de freon si ulei, cea prescrisă de producător;
- se efectuează testele de funcţionare pentru verificarea parametrilor instalaţiei;
- se curăţă conductele şi gurile de aerisire ale sistemului de climatizare cu ajutorul unui spray-sondă.
Se recomandă ca operaţia de verificare şi încărcare a sistemului de aer condiţionat să fie efectuată cel puţin o dată pe an. Este important să apelaţi la un service autorizat pentru acest lucru şi pentru a verifica periodic nivelul de freon din instalaţie.
Daca ati ajuns aici inseamna ca vrei un compresor pentru climatizare masina care sa va puna la punct aerul conditionat. Nu va ofer asa ceva, n-am la vinzare nici un compresor clima, dar am un avertisment: NU CUMPARATI PRODUSE DE LA http://www.compressor-express.ro si nici de la Glomark International Trade and Services Deposit Company (firma care este in spatele retelei de website-uri compressor-express). Am avut o experienta foarte proasta cu ei, sa nu aveti incredere in ei, sint de evitat.
vineri, 20 aprilie 2012
Ştiri: Ipoteză-şoc: aerul condiţionat din maşină vă poate omorî
Un deputat european al Partidului Verde, Michele Rivasi, a dorit să facă publice riscurile noului fluid 1234yf, care va fi utlizat la toate autoturismele noi şi va înlocui actualul gaz pe bază de fluor din sistemele de aer condiţionat. Noul fluid va fi folosit tocmai în urma aplicării unei directive europene, elaborate ca urmare a adoptării protocolului de la Kyoto.
Potrivit presei franceze, acest 1234yf care ar trebui să fie mai puţin dăunător pentru mediu, are o caracteristică interesantă: emană fluorură de hidrogen când temperatura ajunge la 450 de grade Celsius, adică un prag destul de uşor de atins în cazul unui incendiu la motor. Imediat ce intră în contact cu apa, această fluorură de hidrogen se descompune în acid fluorhidric. Or, aceasta substanţă este mortală chiar şi în doze mici şi nu se vede când intră în contact cu pielea.
Potrivit unui raport al Greenpeace din 2009, un kilogram de 1234yf ar genera 702 grame de acid fluorhidric, suficient pentru a ucide cel puţin două persoane. Deşi chiar şi o instituţie germană a admis că substanţa este periculoasă, unii chimişti contestă acest lucru, ca şi producătorii de automobile.
Daca ati ajuns aici inseamna ca vrei un compresor pentru climatizare masina care sa va puna la punct aerul conditionat. Nu va ofer asa ceva, n-am la vinzare nici un compresor clima, dar am un avertisment: NU CUMPARATI PRODUSE DE LA http://www.compressor-express.ro si nici de la Glomark International Trade and Services Deposit Company (firma care este in spatele retelei de website-uri compressor-express). Am avut o experienta foarte proasta cu ei, sa nu aveti incredere in ei, sint de evitat.
Lista agenţi de răcire
R22 este un agent de răcire HCFC folosit în aparate casnice de aer condiţionat şi în sisteme comerciale de răcire la temperaturi medii şi joase de tipul vitrinelor frigorifice din supermarket-uri, instalaţii specifice catering-ului precum şi în sisteme industriale de răcire şi transport.
Posibilităţile pentru inlocuirea lui R22 sînt agentul frigorific R404A (pentru răcire şi congelare), respectiv agentul frigorific R407C (pentru aer condiţionat). La aceste două tipuri este necesar schimbarea uleiului şi a filtrelor.
Compania DuPont recomandă înlocuirea agentului frigorific R22 cu ISCEON MO29 (R422D) în sistemele de temperatură medie de expansiune directă (DX), în supermarketurile comerciale, în aplicaţii DX de aer condiţionat şi răcitoare cu apa DX, respectiv ISCEON MO59 (R417A) în sistemele de aer condiţionat staţionare şi mijlocii, în sisteme de temperaturilor medii (refrigerare).
R 407 C este un înlocuitor pentru R22 în sisteme rezidenţiale de aer condiţionat noi sau existente sau în pompele de căldură. R 407C oferă performanţe similare cu R22 şi poate fi folosit la înlocuirea acestuia în aplicaţiile deja existente, printre altele în unele aplicaţii de temperatură medie cu temperatura agentului de evaporare -7oC.
R 507 este un agent de răcire alternativ pentru R 22 şi R 502 în sistemele de răcire comerciale. Performanţele acestuia sînt foarte asemănătoare cu R 502 pentru întreaga plaja de valori operaţionale.
R 410 A este principalul agent de răcire folosit în locul freonului R22 în aplicaţii cum sînt aparatele de aer condiţionat casnice şi comerciale şi pompele de căldură. Produsul R 410A are capacitate de răcire şi presiune mai mari decît R22 şi poate fi folosit numai în sisteme specifice.
Daca ati ajuns aici inseamna ca vrei un compresor pentru climatizare masina care sa va puna la punct aerul conditionat. Nu va ofer asa ceva, n-am la vinzare nici un compresor clima, dar am un avertisment: NU CUMPARATI PRODUSE DE LA http://www.compressor-express.ro si nici de la Glomark International Trade and Services Deposit Company (firma care este in spatele retelei de website-uri compressor-express). Am avut o experienta foarte proasta cu ei, sa nu aveti incredere in ei, sint de evitat.
Rolul compresorului în sistemul de aer condiţionat al unui autovehicul
Climatizarea auto funcţionează în acelaşi mod ca şi alte aparate de aer condiţionat şi asigură răcirea şi purificarea aerului din interiorul masinii. Componentele principale care trebuie menţionate acum sînt în număr de trei: un compresor, un condensator şi un evaporator.
Compresorul este o pompă care ajută agentul frigorific (freonul) să circule de-a lungul sistemului de răcire. De asemenea, comprimă agentul de racire care se încălzeşte, transformîndu-se în vapori. Freonul ajunge apoi la condensator unde este răcit cu ajutorul unui ventilator şi transformat înapoi în lichid.
Daca ati ajuns aici inseamna ca vrei un compresor pentru climatizare masina care sa va puna la punct aerul conditionat. Nu va ofer asa ceva, n-am la vinzare nici un compresor clima, dar am un avertisment: NU CUMPARATI PRODUSE DE LA http://www.compressor-express.ro si nici de la Glomark International Trade and Services Deposit Company (firma care este in spatele retelei de website-uri compressor-express). Am avut o experienta foarte proasta cu ei, sa nu aveti incredere in ei, sint de evitat.
Sistemul de aer condiţionat (climatizare) la autovehicule conţine următoarele
Componentele din interiorul maşinii
- aeroterma, care sufla aerul prin unitatea de climatizare. Are două moduri de funcţionare: modul de recirculare care presupune recircularea continuă a aerului din masina şi modul de aer proaspăt, funcţie prin care este adus în permanenţă aer proaspăt, preluat din exterior.
- unitatea de aer condiţionat care conţine evaporatorul
- butoane de comandă
Componentele din compartimentul motor
- compresor
- condensator
- filtru dehidrator
- conducte
- componente de control al presiunii (presostat).
Daca ati ajuns aici inseamna ca vrei un compresor pentru climatizare masina care sa va puna la punct aerul conditionat. Nu va ofer asa ceva, n-am la vinzare nici un compresor clima, dar am un avertisment: NU CUMPARATI PRODUSE DE LA http://www.compressor-express.ro si nici de la Glomark International Trade and Services Deposit Company (firma care este in spatele retelei de website-uri compressor-express). Am avut o experienta foarte proasta cu ei, sa nu aveti incredere in ei, sint de evitat.
marți, 17 aprilie 2012
Prezentarea compresorului pentru aerul condiţionat la maşini
Daca ati ajuns aici inseamna ca vrei un compresor pentru climatizare masina care sa va puna la punct aerul conditionat. Nu va ofer asa ceva, n-am la vinzare nici un compresor clima, dar am un avertisment: NU CUMPARATI PRODUSE DE LA http://www.compressor-express.ro si nici de la Glomark International Trade and Services Deposit Company (firma care este in spatele retelei de website-uri compressor-express). Am avut o experienta foarte proasta cu ei, sa nu aveti incredere in ei, sint de evitat.
Transformare Aer Condiţionat - climatronic Opel Astra G
Recomandarea noastră este să nu faceţi asta acasă. Aveţi nevoie de cineva specializat.
Daca ati ajuns aici inseamna ca vrei un compresor pentru climatizare masina care sa va puna la punct aerul conditionat. Nu va ofer asa ceva, n-am la vinzare nici un compresor clima, dar am un avertisment: NU CUMPARATI PRODUSE DE LA http://www.compressor-express.ro si nici de la Glomark International Trade and Services Deposit Company (firma care este in spatele retelei de website-uri compressor-express). Am avut o experienta foarte proasta cu ei, sa nu aveti incredere in ei, sint de evitat.
luni, 16 aprilie 2012
Igienizare aer condiţionat şi schimbare filtru de polen pentru Opel
Daca ati ajuns aici inseamna ca vrei un compresor pentru climatizare masina care sa va puna la punct aerul conditionat. Nu va ofer asa ceva, n-am la vinzare nici un compresor clima, dar am un avertisment: NU CUMPARATI PRODUSE DE LA http://www.compressor-express.ro si nici de la Glomark International Trade and Services Deposit Company (firma care este in spatele retelei de website-uri compressor-express). Am avut o experienta foarte proasta cu ei, sa nu aveti incredere in ei, sint de evitat.
Schimbare filtru polen pentru sistemul de aer condiţionat
Recomandarea mea este să nu faceţi asta acasă sau în garaj decît dacă sînteţi siguri că ştiţi ce să faceţi. Altfel apelaţi la un specialist (adică un mecanic auto).
Daca ati ajuns aici inseamna ca vrei un compresor pentru climatizare masina care sa va puna la punct aerul conditionat. Nu va ofer asa ceva, n-am la vinzare nici un compresor clima, dar am un avertisment: NU CUMPARATI PRODUSE DE LA http://www.compressor-express.ro si nici de la Glomark International Trade and Services Deposit Company (firma care este in spatele retelei de website-uri compressor-express). Am avut o experienta foarte proasta cu ei, sa nu aveti incredere in ei, sint de evitat.
Unguru Bulan - Romanii si aeru' conditionat neprofitabil
Daca ati ajuns aici inseamna ca vrei un compresor pentru climatizare masina care sa va puna la punct aerul conditionat. Nu va ofer asa ceva, n-am la vinzare nici un compresor clima, dar am un avertisment: NU CUMPARATI PRODUSE DE LA http://www.compressor-express.ro si nici de la Glomark International Trade and Services Deposit Company (firma care este in spatele retelei de website-uri compressor-express). Am avut o experienta foarte proasta cu ei, sa nu aveti incredere in ei, sint de evitat.
Solutie pentru curăţare aer condiţionat
Există mai multe soluţii pentru a asigura eliminarea mizeriei din sistem, iar filmuleţul alăturat prezintă o asemenea soluţie.
Sistem ultrasonic de curatat sistemul de aer conditionat:
- inlatura polenul si nicotina din evaporator
- dezinfecteaza si elimina microbii, ciupercile si bacteriile
- curata rapid si eficient
- previne reactiile alergice
- elimina mirosurile neplacute
Aerul conditionat este un echipament care se gaseste in toate autovehiculele moderne, contribuind semnificativ la confortul pasagerilor. Se intimpla insa frecvent ca pornirea instalatiei de aer conditionat sa fie insotita de raspindirea unui miros neplacut. Condusul masinii devine astfel o sursa de neplacere si chiar de probleme de sanatate in cazul persoanelor care sint alergice sau au probleme cu respiratia sau in cazul copiilor mici care au in general un sistem respirator mai sensibil. Diversele solutii de pe piata permit curatarea, dezinfectarea si improspatarea habitaclului automobilului, folosind echipamente automatizate si solutii antibacteriene. In cel mult 20 minute scapati astfel (pentru o lunga perioada de timp) de mirosul neplacut din automobil, mai ales cel intilnit la pornirea instalatiei de climatizare.
Daca ati ajuns aici inseamna ca vrei un compresor pentru climatizare masina care sa va puna la punct aerul conditionat. Nu va ofer asa ceva, n-am la vinzare nici un compresor clima, dar am un avertisment: NU CUMPARATI PRODUSE DE LA http://www.compressor-express.ro si nici de la Glomark International Trade and Services Deposit Company (firma care este in spatele retelei de website-uri compressor-express). Am avut o experienta foarte proasta cu ei, sa nu aveti incredere in ei, sint de evitat.
Cum functionează aerul condiţionat (principii fundamentale)
Pe scurt, climatizarea este un sistem complex , cuprins dintr-un circuit de aer si dintr-un circuit inchis de agent refrigerant (bucla de climatizare) . Obectivul sistemului de aer conditionat este de a scoate caldura din aerului care intra in habitaclu la trecerea prin evaporator. Caldura este restituita in aerul exterior, sub capota motorului la trecerea prin condensator.
Principiul fizic este simplu: fluidul refrigerant (freonul) absoarbe caldura prin trecerea din starea lichida in starea gazoasa si elibereaza cadura la tecerea din starea gazoasa in starea lichida. In circulatia in interiorul buclei de climatizare fluidul refrigerant trece succesiv din stare gazoasa in stare lichida.
Daca ati ajuns aici inseamna ca vrei un compresor pentru climatizare masina care sa va puna la punct aerul conditionat. Nu va ofer asa ceva, n-am la vinzare nici un compresor clima, dar am un avertisment: NU CUMPARATI PRODUSE DE LA http://www.compressor-express.ro si nici de la Glomark International Trade and Services Deposit Company (firma care este in spatele retelei de website-uri compressor-express). Am avut o experienta foarte proasta cu ei, sa nu aveti incredere in ei, sint de evitat.
Ei se lauda cu texte de genul celui de mai jos:
Cautati compresor pentru instalatia de climatizare a masinii dumneavoastra? Aveti nevoie de aer conditionat folosind sisteme de calitate?
Sintem cei mai potriviti pentru aceasta, deoarece:
- puteti cumpara la cel mai bun pret (reducere/discount)
- gasiti produse noi, originale - cu garantie de 12 luni
- daca nu gasiti produsul potrivit, noi vi-l cautam
- efectuam livrari gratuite in 3-6 zile de lucru
- va ajutam sa gasiti atelierul de servicii auto cel mai potrivit
Vindem compresoare noi si reconditionate la pret de depozit, livrare imediata, livrare gratuita la cel mai bun pret din Europa.
Vizitati http://www.compressor-express.ro pentru o oferta excelenta.
sâmbătă, 6 noiembrie 2010
Doctor Who
Nu ştiu în ce măsură au pariat englezii de la BBC pe subiectului unui extraterestru călător prin timp cu ajutorul a ceea ce pare să fie la prima vedere o cutie poliţistă, adică o incintă ce adăpostea un telefon public folosit de poliţişti sau de oameni care doreau să contacteze poliţia (se folosea la greu prin Marea Britanie acum cîţiva zeci de ani), dar cu siguranţă au mizat pe o carte cîştigătoare. Serialul a ajuns deja la al şaselea sezon care va începe să fie difuzat în Marea Britanie luna viitoare. La noi este difuzat de cîteva luni pe AXN Sci-Fi, iar sezonul al patrulea s-a terminat azi noapte.
Subiectul serialului pare simplu: ultimul dintre Seniorii Timpului, o rasă veche de călători prin timp şi spaţiu, Doctorul, călătoreşte cu Tardis-ul (deghizat ca şi cutie de poliţie) şi companionii săi prin diferite lumi şi perioade temporale. Dar nimic nu este simplu cînd vine vorba de Doctor, supravieţuitorul ultimului mare război temporal şi singurul reprezentant al speciei lui rămas în viaţă, iar scenariştii au avut prilejul să-şi lase imaginaţia să circule cu efecte foarte benefice cînd vine vorba de diversitatea aventurilor şi, de ce nu, numărul de fani. Subiectele episoadelor sînt foarte bine gîndite, cu o continuitate şi o atmosferă specifice, unice chiar de multe ori. Duşmanii dedicaţi ai Doctorului, dintre care ies în evidenţă în mod special daalek şi cybermen-ii (termenul la modă pentru ei este cyborgi), nu doar pentru modul lor aparte de a fi, dar şi pentru ferocitatea luptei lor, apar de mai multe ori. Din punctul meu de vedere este un serial care se merită urmărit.
Doctorul şi companionii săi s-au tot schimbat, pe măsură ce aventurile trăite i-au îndepărtat pe unii şi au adus alţii noi sau Doctorul a trebuit să intre în faza de regenerare atuncî cînd moartea era aproape. Mai multe informaţii se pot găsi pe imdb (locaţia este mai sus).
Articol preluat de aici.
joi, 4 noiembrie 2010
UDeMeReu trădate
Un singur lucru este cît se poate de clar: cei de la UDMR vor face lucruri nasoale doar dacă noi, restul, le vom permite să facă asta. Acum încă mai încearcă, încă mai fac scandal şi încă le mai merge, dar mai devreme sau mai tîrziu o să li se înfunde şi o să păţească chestii urîte cînd românii vor spune un NU hotărît. Sînt absolut sigur de asta, chiar şi fără să fie nevoie să planific sau să fac ceva în vreun fel în acest sens.
Articol preluat de aici.
miercuri, 3 noiembrie 2010
Rămăşiţele revoluţiei din 1989
Articol preluat de aici.
Inchisoare pentru piraterie virtuală
Bun. Ei şi? A fost doar un fraier care a fost prins. În primul rînd pentru că a cerut bani pentru fişierele descărcate (doar nu prea au ce să-ţi facă dacă descarci filmele alea şi te uiţi la ele apoi le ştergi), în al doilea rînd pentru că nu a luat toate mijloacele de protecţie necesare. Nu mă refer la protecţia virtuală, pentru că nu prea ai cum să îi laşi pe oameni să descarce o tonă de fişiere fără să fii urmărit în vreun fel, ci la protecţia legală. Cînd te apuci să faci o tîmpenie din asta este indicat să o faci printr-o metodă care să-ţi aducă bani foarte legali, astfel încît să-i fie foarte greu cuiva să te acuze.
Apropo... aţi auzit de donaţii?
Sau publicitate din trafic... nu cred că o fi auzit nimeni de aşa ceva.
În plus, cu o floare nu se facă primăvară. A fost prin unul, au mai rămas cîteva sute.
Articol preluat de aici.
marți, 2 noiembrie 2010
Wordpress versus Blogspot
luni, 1 noiembrie 2010
Evenimente Oradea, noiembrie 2010
Perioada: joi 4 Noiembrie 2010 ora 18:00
Locaţia Muzeul Memorial „Aurel Lazar”, str. Aurel Lazar nr. 13
Varadinum Dance Festival, ediţia a cincea
Peioada: sîmbătă 6 Noiembrie 2010 - duminică 7 Noiembrie 2010
Locaţia: Sala Sporturilor, Arena "Antonio Alexe"
IDSF international open latin & standard
Mai multe informaţii se găsesc la http://oradea.24fun.ro/evenimente/varadinum_dance_festival_5th_edition-16678.html
Concert Ritmo del Flamenco
Perioada: joi 11 Noiembrie 2010 ora 21:00
ocaţia: Queen`s Music Pub
Mai multe informaţii se găsesc la http://oradea.24fun.ro/evenimente/ritmo_del_flamenco-16478.html
Spectacol susţinut de Tudor Gheorghe „Cavalerii felinarelor tîrzii”
Perioada: vineri 12 Noiembrie 2010 ora 19:00
Locaţia: Casa de Cultură a Sindicatelor
Biletele sînt puse în vînzare la Casa de Cultură a Sindicatelor.
Concert Mobilmania în Blue Monday
Perioada: duminică 14 Noiembrie 2010 ora 20:00
Locaţia: Blue Monday
Mai multe informaţii se găsesc la http://oradea.24fun.ro/evenimente/mobilmania-16626.html
Concurs foto: „Natura prin obiectiv: Biodiversitatea în Munţii Apuseni” si expozitie - Oradea
Perioada: sîmbătă 22 mai 2010 - luni 15 Noiembrie 2010
Locaţia: Muzeul Tarii Crisurilor, în centrele de vizitare ale Parcului Natural Apuseni şi în muzeele din oraşe limitrofe Apusenilor
Asociaţia „Prietenii Muzeului Ţării Crişurilor”, în parteneriat cu Complexul „Muzeul Ţării Crişurilor şi Administraţia Parcului Natural Apuseni, lansează concursul foto: „Natura prin obiectiv: Biodiversitatea în Munţii Apuseni”. Concursul se desfăşoară pe trei secţiuni: floră, faună şi macro. Competiţia se va desfăşura în perioada 22 mai-15 noiembrie şi se va încheia cu o expoziţie de fotografie, al cărei vernisaj va avea loc în luna noiembrie, la Muzeul Tarii Crisurilor, în centrele de vizitare ale Parcului Natural Apuseni şi în muzeele din oraşe limitrofe Apusenilor.
Sursa: www.bihon.ro
Seară de dans aniversar
Perioada: sîmbătă 20 Noiembrie 2010 ora 21:00
Locaţia: Casa Tineretului
Mai multe informaţii la http://www.casatineretului.ro/index.php?news=396
Concerte în Queen`s Music Pub
Perioada: joi 4 Noiembrie 2010 ora 21:00 - sîmbătă 6 Noiembrie 2010
joi 11 Noiembrie 2010 ora 21:00 - sîmbătă 13 Noiembrie 2010
joi 25 Noiembrie 2010 ora 21:00 - sîmbătă 27 Noiembrie 2010
Locaţia: Queen`s Music Pub, str. Primăriei nr. 23
În zilele de joi, vineri şi sîmbătă Queen`s Music Pub va invita la concertul trupei Queen`s Band, începînd cu ora 21.00. Intrarea este libera!
Mai multe informaţii se găsesc la http://oradea.24fun.ro/evenimente/queen_s_band-16755.html
Festivalul - concurs “Dansul pentru toţi”
Perioada: vineri 26 Noiembrie 2010 - sîmbătă 27 Noiembrie 2010
Locaţia: sala “Mecena”, Oradea
Concertele din luna noiembrie a Filarmonicii din Oradea, aşa cum apar aici, sînt următoarele:
4 noiembrie
F. Mendelssohn-Bartholdy: Hör mein Bitten, WoO 15
– pentru soprana solo, cor si orchestra
M. Bruch:
Concert nr. 1 pentru vioara si orchestra în sol minor, op. 26
L. v. Beethoven:
Simfonia a III-a în Mi bemol major, op. 55 (Eroica)
Dirijor: Tiberiu Popovici (Franta)
Solist: Cristian Mandu – vioara
Participa Corul Filarmonicii
Dirijor de cor: Lászlóffy Zsolt
11 noiembrie
L. Bocherini:
Concert nr. 10 pentru violoncel si orchestra în Re major, G. 483
A. Schönberg:
Noapte transfigurata, op. 4
Dirijor: Romeo Rîmbu
Solist:
Alexandru Morosanu – violoncel
18 noiembrie
J. Brahms:
Dublu concert pentru vioara, violoncel si orchestra în la minor, op. 102
R. Schumann:
Simfonia a II-a în Do major, op. 61
II., C-dúr szimfónia, op. 61
- 200 de ani de la nasterea compozitorului
Dirijor: Igor Verbitsky (Rusia)
Solisti:
Gernot Winischhofer – vioara(Austria)
Anton Niculescu – violoncel
25 noiembrie
W. A. Mozart:
Rapirea din serai, K. 384 – Uvertura
W. A. Mozart:
Concert nr. 5 pentru vioara si orchestra în La major, K. 219
W. A. Mozart:
Simfonia nr. 41 în Do major, K. 551
Dirijor: Jankó Zsolt
Solist: Francesco Ionascu – vioara
Articol preluat de aici.
duminică, 31 octombrie 2010
Folosirea de programe cu licenţă
vineri, 29 octombrie 2010
Adrian Mutu si amenda de 100.000 de euroi
Ceea ce mă amuză sînt părerile foarte diverse cînd vine vorba de Adrian Mutu. Fiecare pare să ştie cîte ceva despre fotbalist, şi par ferm decişi că ce ştiu ei este corect, este adevărat. Unii îi iau apărarea, alţii îl atacă, o a treia tabără îl dă naibii de om prost, săturaţi de faima de scandalagiu. Singurul motiv pentru care a rămas în atenţia mass-mediei este tocmai această reputaţie... se ştie demult că presei îi plac scandalurile, cu cît sînt mai mari şi mai grase cu atît mai bine. Cînd Adrian Mutu nu va mai juca fotbal şi se va cuminţi (fac presupunerea că mai devreme sau mai tîrziu se va găsi cineva care să-l potolească, cu forţa sau cu vorba bună) o să redevină în ochii mass-mediei ce a fost întotdeauna: un om de nimic.
Articol preluat de aici.
Inca o motiune de cenzura
Ceauşescu. Nicolae Ceauşescu.
joi, 28 octombrie 2010
Emil Boc, guvernul si asumarea legii educatiei
miercuri, 27 octombrie 2010
Moţiune de cenzură şi proteste
Bernard Weber - Thanatonauţii
marți, 26 octombrie 2010
Cenzura la adresa guvernului Boc 4
Craniul Elodiei
Articol preluat de aici.
luni, 25 octombrie 2010
Prostituţia politică şi moţiunea de cenzură
luni, 26 octombrie 2009
Tiganii, rromii sau discriminarea romanilor de catre romani
Discutam zilele trecute cu un prieten despre domeniile de internet şi am ajuns să discutăm despre unul dintre domeniile pe care le-am cumpărat mai demult. E încă inactiv, dar se doreşte ca în viitor să conţină informaţii despre istoria şi modul de viaţă al ţiganilor, despre interacţiunea lor cu populaţia majoritară din România.
În scurt timp discuţia a luat o altă turnură: de ce ţigani şi de ce nu rromi? I-am spus că a pus întrebarea pe dos: de ce rromi şi nu ţigani? Termenul de „rrom” (romanes) este folosit în vorbirea curentă de cîţiva ani, în schimb termenul de ţigani se foloseşte de cel puţin două secole. Oare să fi greşit generaţii întregi şi doar noi ne-am trezit peste noapte că sîntem mai deştepţi decît ei? Mă îndoiesc. Nu e decît o promovare care nu aduce nimic bun românilor.
Dacă ar fi să-l citez pe regretatul George Pruteanu, cuvîntul „rom” e de origine ţigănească şi înseamnă „om, persoană”. Vocabula nu a apărut după 1989 ci, vizibil, după Primul Război Mondial (în perioada interbelică au existat organizaţii şi publicaţii care foloseau, în denumire, cuvîntul rom, în paralel cu altele care-l foloseau pe cel tradiţional, ţigan). Motivaţia de atunci era foarte similară cu cea invocată după 1990: încercarea de scoatere a etniei de sub incidenţa conotaţiilor peiorative (în vocabularul unora dintre români) ale cuvîntului ţigan.
Prima atestare documentară a existenţei unor comunităţi de ţigani este din anul 1068 în timpul Imperiului Bizantin. Ţiganii au fost denumţi în diferite feluri de popoarele cu care au intrat în contact: "arami" (armean, păgîn), "faraontseg" (gloata), "bohemien" (din Boemia), "tartares" (tatar), "gypsy" (egiptean), "saracin" (arab), "athinganoi" (ţigan) şi din motive evidente: denumirile provin de la denumirile popoarelor cu care au intrat în contact şi pe care le-au preluat mai departe, deşi nu au făcut niciodată parte din popoarele respective. Astfel, "şatra" vine de la casta Kshatria (războinică), "ţigan/zigeneur/zingaro" vine de la "athinganoi", secta religioasă grecescă recunoscută pentru activitatea de prezicere, "gypsy" vine de la "egyptian" cum şi-au spus acum vreo 600 de ani pretinzînd ajutor ca fiind creştini egipteni aflaţi în pelerinaj, "yansser", cum sînt cunoscuti la New York, provine de la ienicer turc, cum s-au prezentat ţiganii emigraţi în America pe la 1900. În Germania numele cele mai folosite sunt Zigeuner şi Sinti, în Franţa s-a impus numele Gitanes, în limbile engleză Gipsy şi spaniolă Gitano, în Danemarca, Suedia si Finlanda s-au prezentat sub numele de Tattan (tatari).
Despre locul de origine al ţiganilor exista mai multe teorii: unii specialişti consideră că aceştia ar proveni din Egipt, în timp ce alţii avansează ipoteza nord-vestului Indiei, în provincia Punjab. Este însă sigur că migraţia ţiganilor către Europa, alături de alte grupuri etnice orientale, s-a făcut treptat cu opriri prin Grecia, Bulgaria, Serbia, Ţara Românească, Moldova, Transilvania, dar şi în vestul continentului. Astfel, începînd din secolul V, ţiganii au migrat în Iran şi Asia mediteraneeană, apoi în Imperiul bizantin în secolul IX, de unde au pătruns şi în sud-estul şi centrul Europei (secolele X – XIV) şi în nordul Africii. În secolul XV au pătruns în Europa de vest (în special în peninsula Iberică), iar din secolul XIX în cele două Americi. Sînt semnalaţi în Ţările Române în secolul XIV, fie ca meşteşugari liberi (fierari, aurari, rudari, spoitori, căldărari, cîntăreţi – în special lăutari, etc) organizaţi în şatre, fie ca robi (sclavi) boiereşti, domneşti sau mânăstireşti.
Limba ţiganilor face parte din ramura indo-ariană a familiei de limbi indo-europene, fiind similară cu alte limbi indiene precum hindi.
Personal, nu pot fi de acord cu termenii de „rom”, „rrom”, „romanes” adresat ţiganilor din două motive: primul este că întotdeauna am perceput denumirea de ţigan ca fiind aceea a unei etnii, nu ca pe o insultă, iar al doilea motiv este că „rom” şi variaţiile lui se aseamănă prea mult cu denumirea curentă a poporului român (pentru că, la rîndul lor, românii au avut mai multe denumiri de-a lungul mileniilor: daci, traci, carpi, daco-romani, vlahi, valahi, termenul de român fiind original din perioada revoluţiei paşoptiste, adică cea din 1848 pentru necunoscători). Am întîlnit persoane care s-au plîns de discriminare pentru că folosesc termenul de ţigan şi nu îl accept pe cel de rrom, dar din punctul meu de vedere discriminarea este inversă: prea mulţi oameni răspîndiţi în toată lumea ajung să-i confunde pe români cu unii dintre ţigani (fiecare pădure are şi uscăturile ei, nu?) şi să îi considere pe români în general ca ceva rău.
De asemenea, prefer să caut partea bună a etniei lor care au dat civilizaţiei muzica lăutărească şi muzicieni de excepţie (Barbu Lăutaru, Grigoraş Dinicu, Romica Puceanu, Marcel Budală şi mulţi alţii), actori (Jean Constantin, Ştefan Bănică senior), scriitori (Anton Pann) recunoscuţi şi apreciaţi ca atare în ciuda originilor lor. Interacţiunea lor cu românii a dus la apariţia unor opere literare, ca de exemplu „La ţigănci” de Mircea Eliade sau „Ţiganiada” de Ion Budai Deleanu.
În plus, nu cu mult timp în urmă am văzut un interviu la televizor cu un ţigan florar şi am rămas aproape impresionat de modul lui de gîndire: un om harnic, serios, foarte bun cunoscător al meseriei sale, iubitor de flori, dovedea o maturitate pe care nu am observat-o la mulţi din "lumea bună". Dacă ar fi mai mulţi ca şi el România nu ar mai fi în rahatul ăsta de acum (adică o criză economică şi politică care ne face de rîsul Europei).
Este mult mai greu să îi educi pe oameni şi să le cîştigi respectul decît să le copiezi denumirea şi să o foloseşti mai departe, dar cîştigurile sînt mult mai mari în cazul educaţiei.
Articol preluat de aici: http://www.sffbd.ro/zsm/articolul/Tiganii,_rromii_sau_discriminarea_romanilor_de_catre_romani/MTY3/
Legenda satului Cepari - Arges
culeasă la 24 iulie 1974 de la Costică Nicoară geambaş de 78 de ani, fiul lui David Nicoară lăutar cu fluierul din Cepari de Argeş, vine de la fosta elevă din Piteşti care s-a alăturat şi a susţinut munca şi dragostea de culegător de folclor a domnului învăţător Dumitru Udrescu, Claudia Măru-Hanghiuc
Pe locurile astea unde ne aflăm noi acu’, odinioară nu era nici ţipenie de om, ci numa’ pădure întunecată şi fiare sălbatice care mişunau în voie peste tot pamântu’.
Şi cică a venit atunci de peste munţi din Ţara Făgăraşului, un vaida măreţ care se chema Negru Vodă, însoţit de o ceată mare de voinici,
Toţi călări cu negre plete
Cu arcuri şi ghioage drepte
Acu’, cică din ceata asta mare care cobora de la Câmpulung s-a rupt o ceată şi s-a răsleţit tocmai pe valea Topologului, urmărind nişte cerbi albi şi frumoşi cum nu mai întâlniseră ei în vieţile lor.
În fruntea acestei cete se afla un căpitan vestit care se chema Dragomir Ceparul.
Ei, şi dacă au ajuns ei la cursul apei, au pus ochii pe unul din cerbii ăia frumoşi şi mari ca ursu’ din peşteră, mândru şi voinic, care s-a aruncat în viul apei. Vânătorii au rămas de-odată înlemniţi pe mal căci râu’ era tare umflat şi cerbu’ s-a dus p-aci-ncolo în goana valurilor. În clipa asta, când ei stăteau şi chibzuiau cum să facă să nu le scape aşa un vânat, tâşni, dintre nişte tufişuri, o căprioară sprintenă şi albă ca zăpada. Pe cap i se răsfirau, ca o cunună, două corniţe rămuroase care străluceau de-ţi luau ochii de puzderia de nestemate câte licăreau pe vârful rămurelelor de stăteau pe capul ei. Pe gât avea o salbă de aur şi mărgăritare, frumoasă cum nu se mai pomenise decând lumea lume. Voinicii au rămas încremeniţi de aşa o minunată arătare.
Şi până să se desmeticească ei, căprioara licării poteca şi p-aci ţi-e drumu’.
Căpitanul Dragomir puse iute o săgeată în arc şi zbârrrr... o atinse la picioru’ stâng. Da’ căprioara, şchioapă cum era, a-ntins-o la drum lăsând pe cale stropi de sânge. Voinicii după ea urmară dâra.
Zi de vară până-n seară
Căprioara n-o aflară
Numa’ seara pe-nserate,
Când prind stelele-a clipi,
Şi umbrele-a prididi,
O găsiră-n nişte clate (clăi)=
De porumbi şi rugi uscate
Cu corniţele-ncurcate.
Dar minunea minunilor! Căprioara prinse-a grăi cu un glas dulce şi dezmierdător care ar fi înmuiat şi-o inimă de piatră:
Voi, voinici din lumea toată,
Arcaşi harnici în săgeată,
Nu grăbiţi a da-ntr-o fată,
Inimă nevinovată,
Că veţi avea bună plată.
Pasă-mi-te ea era Crăiasa Pădurilor şi plaiurilor din apropiere. Căpitanul Dragomir Ceparul, când auzi acestea, se repezi ca un şoim şi o descurcă, îi spălă rana, o legă la picior şi îi zise:
Mergi sănătoasă
Slăvită Crăiasă!
Căprioara minunată mulţumi de bunătate şi apoi le spuse voinicilor, cu glasul ei dulce şi dezmierdător ca o doină:
- Dragi voinici şi iubite căpitane, eu sunt Zâna Pădurilor şi Crăiasa Munţilor şi fiindcă aţi fost oameni miloşi şi cu suflet şi nu v-aţi îndurat să-mi luaţi viaţa, iată: locurile aceste, cu păduri şi fiare, cu ape şi câmpii înflorite, toate câte se-ntind de-aci şi până-n creieru’ munţilor sunt ale mele şi acu’ vi le dăruiesc vouă. Să le stăpâniţi în pace şi noroc, dar... mai aveţi de trecut o-ncercare.
- Şi-n mormânt de ne-i trimite mergem ca la nuntă!
Căprioara se uită noiaş (drăgălaş) la ei şi zise:
- Toitan, fratele meu, straja cetinişului de dincolo de chianţ se duse de hucă, nepristinit, să ascundă postomolu de aur de la Moş Vreme de i-o dădu în grijă mare. Voi să-l ajutaţi s-o-ngroape dincolo de lazdăr şi să-i fiţi cu viaţa voastră jitari până la sfârşitul vremurilor. (însemnare: Voinicel, fratele meu, straja pădurilor de brad de dincolo de râpă se duse de spaima voastră, năvalnic, să ascundă comoara de aur de la Moş Vreme de i-o dădu în grijă mare. Voi să-l ajutaţi s-o-ngroape dincolo de lac şi să-i fiţi cu viaţa voastră paznici până la sfârşitul vremurilor )
Şi zâna fermecată pieri ca o nălucă, dar în urma ei picăturile de sânge se prefăcură în viorele,
Iar din lacrămile ei
Răsăriră ghiocei,
ghioceii şi viorelele devenind drăgălaşele solii ale luminii şi ale primăverii.
Voinicii lui Dragomir rămaseră multă vreme năuciţi de atâtea minunate întâmplări, iar căpitanul, văzând ce mândreţe de locuri le-a hărăzit Crăiasa şi ce bogăţii le-or apăsa d-aci-nainte sufletu’ după ce l-or ajuta pe Toitan să-ngroape grija a mare, şi venindu-şi în fire ăl dintâi, zise:
- Fraţilor, hai să rămânem aci neam de neamu’ nostru până în veacu’ veacului.
Zis şi făcut! Şi după ce-şi împliniră voia Crăiesei s-au dus peste munţi de şi-au luat femeile şi copiii şi tot avutu’ şi au făcut case noi, au întemeiat sat mare şi frumos şi i-au pus numele Cepari.
Dragomir Ceparul a zidit biserică frumoasă chiar în dâmbul unde a găsit căprioara; şi biserica asta se vede şi azi, veche dar mândră şi impunătoare, cu fereste ce stau oleacă strâmbe de se văd prin ele toate împrejurimile de-a dreapta a stânga, şi păstrând în ea chipul lui Dragomir Ceparul stând dereş (ţanţoş) lâng-un cerb mare şi alb.
Articolul se gaseste si aici: http://www.sffbd.ro/zsm/articolul/Legenda_satului_Cepari_-_Arges/MTUz/